Vientiane tot Kong Lor - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Remco Bongertman - WaarBenJij.nu Vientiane tot Kong Lor - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Remco Bongertman - WaarBenJij.nu

Vientiane tot Kong Lor

Blijf op de hoogte en volg Remco

20 Maart 2013 | Laos, Vientiane

Vanuit Bangkok ben ik om 20:00 vertrokken met de Nachttrein tot vlak voor de grens met Laos.
Het was echt ongelooflijk,  een trein vol met bedden.
De hele reis van 15 uur heerlijk geslapen.

Van thailand naar Laos moet je over The Bridge of Friendship
In thailand en om de brug rij je links maar als je in thailand aankomt moet je rechts rijden echt raar.
's avonds in Vientiane rondgelopen op de night market, was best leuk.
De volgende dag was het tijd om de kleine versie van de oranje Stray bus te ontmoeten :)

Om 9 uur zijn we vertrokken met de kleine Stray bus vanuit Vientiane naar de Tad Leuk watervallen.
Onze groep heeft maar 14 mensen.
Voordat we echt konden vertrekken moesten eerst alle tassen op het dak gelegd worden.
Hier word echt alles op het dak gelegd, op het dak van de bussen van het ov zijn ook helemaal volgepakt met matrassen of scooters.
Toen we onderweg waren zijn we als eerste zijn we gestopt bij Copa, een opvang centrum mensen die gewond zijn geraakt door bommen.
Op Laos zijn meer bommen gevallen dan waar ook ter wereld, meer dan de 2e wereldoorlog en meer dan op Vietnam.
Dit gebeurde tijdens de Vietnam oorlog, Laos was geen onderdeel van de oorlog maar om het zo dicht bij Vietnam ligt zijn er veel bommen verkeerd gedropt.
Ze lieten daar ook een film zien van een man wat het overleeft heeft en nu niet meer kon werken, hij moest nu elke dag zijn vrouw laten werken  wat best zielig was
De meeste bommen die hier begraven liggen zijn cluster bommen,  die zijn zo groot als een tennisbal.
Door deze bommen komen nog elk jaar 200 mensen om.

Toen we Vientiane uit reden kwamen we nog langs een grote fabriek van pepsi ( er word hier bijna alleen pepsi gedronken bijna geen coca-cola )en Beerlao.
Beerlao is eigenlijk het enige biermerk wat je hier ziet het bier is best lekker er is ook rijst in verwerkt.

Onderweg zijn we nog gestopt daarna was het nog 1 uur hobbelen over een zandweg voordat we in Tad Leuk NP waren.
We sliepen hier op matten naast een waterval, helaas was er bijna geen waterval, de waterval is er alleen in het regenseizoen.
Maar daar wel lekker gezwommen tussen de waterslangen.

's avonds gezellig bij het kampvuur gezeten ( niet dat het vuur nodig was, het was bloedheet ) en Lalao gedronken.
Lalao is een locale drank die ze zelf maken, het is wisky met wortels van een plant en nog iets anders.
Er zit ongeveer 60% alcohol in, het was een gezellige avond.

De volgende dag gingen we om half 8 onderweg naar kong lor, daar sliepen we in een heel klein plaatsje waar tabak werd verbouwd.
Overal in de velden waren ze tabak bladeren aan het plukken.
Toen we door het plaatsje heen liepen gingen al die kindjes naar ons zwaaien, dat was best grappig.

In Kong lor gingen we met met een Aziatische kano met een motor door 7 km lange grot varen.
Het was erg leuk, we moesten er in totaal 3 keer uit omdat het water te laag stond.
Het was echt super donker in de grot, je moest z'n hoofdlamp op, dat was best grappig.
In totaal duurde het 2 uur, je zat met 2 of 3 mensen in die kano, en daar betaal je maar €4 voor.