Pakse, Don Det en Bangkok - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Remco Bongertman - WaarBenJij.nu Pakse, Don Det en Bangkok - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Remco Bongertman - WaarBenJij.nu

Pakse, Don Det en Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Remco

27 Maart 2013 | Laos, Don Det Tok

Sabaidee!

Nadat we met natte broeken weer in de bus zaten gingen we opweg naar Pakse (eindelijk weer een stad)
Onderweg naar Pakse moesten we een paar keer flink op de rem omdat er een groot varken of een koe op de zandweg liep of wou oversteken.
We kwamen rond 1 uur aan in ons hotel.
Als je wou kon je die middag mee om een waterval te bezoeken.
Om 14:30 gingen we onderweg naar richting de waterval (Bolaven plateau)
Onderweg zijn we eerst nog gestopt om wat te eten bij een koffie bonen plantation, dit gebied staat hier bekend om.
Na het eten zijn we doorgereden naar de waterval, vanaf de parkeerplaats was het ongeveer 20 min lopen.
Bij de waterval nog lekker gezwommen, het duurde even voordat we in het water lagen omdat het water super koud was maar toen je erin lag was het water heerlijk.

's avonds zoals elke avond uit eten geweest bij een Indisch restaurant omdat iedereen een beetje genoeg begint te krijgen van dat aziatische rijst en noodle voer.
Het was erg lekker, hierna is iedereen vroeg na bed gegaan omdat we nog moe waren van de Homestay nacht.

De volgende dag gingen we vroeg onderweg richting de tempel van Wat Phou.
Deze tempel is een ruïne,  maar de tempel van Wat Phou is wel de bekenste en belangrijkste tempel van Laos.
De tempel was erg mooi, maar wel erg heet.
De tour guide zei aan het begin al dat het daar altijd warmer is dan de rest van Laos.

Na de tempel reden we verder naar de 4000 Islands of Don Det.
Na een uur rijden kwamen we bij de ferry die ons en de stray bus die naar de overkant van de rivier zal brengen.
De ferry was een oude houte platte boot, het leek erop dat die elk moment kon gaan zinken. ( echt een boot die je alleen in Azië ziet)
Maar gelukkig hebben we de overkant gehaald.
vanuit hier was het nog 1,5 uur rijden naar de volgende ferry die ons naar het eiland Don Det zal brengen.
Dit betekende helaas ook het afscheid nemen van de stray bus, de local tour guide Pad en de driver Sim.
De bus rijd weer helemaal naar het noorden van
Laos voor de volgende groep, terwijl de rest van de groep doorgaat naar Cambodia of terug gaat naar Bangkok.

De laatste dag voor mij met stray was erg gezellig,  eerst hebben we een fiets gehuurd om naar de boot te fietsen om rivier dolfijnen te spotten.
Het wss echt super mooi, het was tijdens zonsondergang en verschillende dolfijnen gezien.
's avonds eerst in de 4000 Islands bar gezeten metg een emmer mojito cocktail om daarna op het strand verder te gaan.

De volgende dag werd ik en de stray guide die ook terug moest naar Bangkok om 11 uur opgehaald met de boot.
Eenmaal weer op het vaste land de locale bus genomen naar Ubon in Thailand.
Een locale bus betekent geen airco, en dat is erg vervelend in 40 graden.
De grens was echt super raar je moest de bus uit, dan moet je eerst naar een balie lopen daar krijg je een stempel dat je laos uit gaat.
Dan moet je door een tunnel naar Thailand lopen, daar krijg je een stempel dat je Thailand inkomt hierna stap je weer iin dezelfde bus die je verder naar Ubon brengt.

Om 18:00 kwamen we aan in Ubon waar we tot 23:30 moesten wachten tot de Gold class bus die ons naar Bangkok brengt.
Gold class bussen zijn net als business class in een vliegtuig, super veel ruimte gratis broodjes, water en melk.
Ook had je massage stoelen wat erg grappig was.

Om 8:00 aangekomen in Bangkok, de rest van de dag en de volgende dag helemaal niets gedaan alleen een beetje om de computer zitten in de stray office.

Tijdens het schrijven ben ik met de nachttrein onderweg naar het noorden van Thailand namelijk Chiang Mai, ik ben benieuwd hoe het daar is!

Verslag uit: Laos, Don Det Tok

Remco

Australië is uniek vanwege de enorme afmetingen, maar ook door de diversiteit aan klimaten, de variatie in landschap en de veelzijdigheid van de steden en haar bewoners. Ter illustratie: Australië heeft ¾ van het oppervlak van Europa, maar telt slechts iets meer inwoners dan Nederland. Je kunt er dan ook dagenlang rondreizen zonder iemand te ontmoeten. Een reis naar Australië is een herinnering voor het leven!

Actief sinds 15 Juli 2012